Las empresas de refrescos van por los adolescentes

De acuerdo a un informe, los niños y adolescentes estadounidenses son los blancos designados por la publicidad de bebidas gaseosas. Esto se debe a la expansión de los fabricantes  en internet, y la población negra e hispana es el principal objetivo de las empresas, halló un estudio publicado el lunes.

La investigación, del Centro de Política Alimentaria y Obesidad de la Universidad de Yale, también constató que muchas bebidas a base de frutas y bebidas energéticas, muy populares entre los adolescentes, tienen tanta azúcar añadida y calorías como las gaseosas regulares.

La exposición de niños y adolescentes a los anuncios de televisión de las calóricas bebidas gaseosas se duplicó del 2008 al 2010, indicó el informe, impulsado por el incremento de publicidades de Coca-Cola y Dr Pepper Snapple Group.

Los investigadores hallaron también que los niños eran expuestos a un 22 por ciento menos de anuncios de las bebidas azucaradas de PepsiCo en ese lapso.

Los chicos y los adolescentes negros vieron un 80 a un 90 por ciento más de anuncios que los niños blancos, incluyendo el doble de la bebida energética 5-Hour Energy y el agua vitaminada de Coca-Cola y Sprite.

Durante el mismo periodo, los niños hispanos vieron un 49 por ciento más de anuncios de bebidas azucaradas y energéticas en la televisión de habla española, y los adolescentes hispánicos vieron un 99 por ciento más de publicidades.

“Nuestros jóvenes están siendo asaltados por estas bebidas que son altas en azúcar y bajas en nutrientes”, dijo Kelly Brownell de Yale, co-autor del informe. “Las empresas las están comercializando de forma muy agresiva”, añadió.

Los Centros para el Control y la Prevención de Enfermedades de Estados Unidos señalan que alrededor del 15 por ciento de los niños tienen sobrepeso u obesidad en el país.

Los chicos de hoy es probable que tengan una esperanza de vida más corta que sus padres, lo que afectará su capacidad de trabajo y el pago de impuestos, y amenaza con elevar los costos sanitarios.

Cuando se trata de bebidas energéticas como Red Bull y Amp, el marketing está sesgado hacia los jóvenes, aún cuando la Academia Estadounidense de Pediatría dice que las bebidas energéticas con alta cantidad de cafeína no son apropiadas para los niños y adolescentes, dijo el informe.

En el 2010, los adolescentes vieron un 18 por ciento más de anuncios de televisión, y escucharon un 46 por ciento más de anuncios de radio de bebidas energéticas que los adultos.

Brownell, un sincero crítico de la industria de la comida y bebida, dijo que ha habido mucha investigación sobre el problema del marketing de alimentos poco saludables para niños, especialmente desde que la primera dama estadounidense Michelle Obama convirtió en su firma la lucha contra la obesidad infantil.

Pero el informe del lunes es el primero, dijo, que analizó datos de varias firmas incluyendo Nielsen para evaluar el panorama completo de la exposición juvenil al marketing y la publicidad.

Brownell dijo que era importante considerar la interacción “online” que los niños tienen con las marcas, especialmente desde que suelen permanecer conectados a internet más tiempo que viendo anuncios de televisión.

El informé halló, por ejemplo, que 21 marcas de bebidas azucaradas tenían canales de YouTube en el 2010 con más de 229 millones de visitas hasta junio del 2011. Los investigadores constataron que Coca-Cola era la marca más popular en Facebook, con más de 30 millones de seguidores.

Las páginas de internet gestionadas por marcas de refrescos más visitadas eran MyCokeRewards.com y Capri Sun, que es propiedad de Kraft Foods.

Otros hallazgos del informe incluyen análisis específicos de las bebidas. Por ejemplo, se indica que 225 gramos de una bebida regular a base de frutas tiene 110 calorías y siete cucharadas pequeñas de azúcar, la misma cantidad encontrada en 225 gramos de gaseosa regular o bebida energética.

Artículo original

Young people are being exposed to a massive amount of marketing for sugary drinks, such as full-calorie soda, sports drinks, energy drinks, and fruit drinks, according to a new study from the Yale Rudd Center for Food Policy & Obesity. The study is the most comprehensive and science-based assessment of sugary drink nutrition and marketing ever conducted.

The data show that companies marketing sugary drinks target young people, especially black and Hispanic youth. Researchers from the Rudd Center will present detailed findings of the study on Oct. 31 during the American Public Health Association’s Annual Meeting in Washington, D.C.

The report’s authors studied marketing by 14 beverage companies and examined the nutritional quality of nearly 600 products including full-calorie soda, energy drinks, fruit drinks, flavored water, sports drinks, and iced teas, as well as diet energy drinks and diet children’s fruit drinks.

“Beverage companies have pledged to improve child-directed advertising,” said lead researcher Jennifer Harris, director of marketing initiatives at the Rudd Center. “But we are not seeing a true decrease in marketing exposure. Instead companies have shifted from traditional media to newer forms that engage youth through rewards for purchasing sugary drinks, community events, cause-related marketing, promotions, product placements, social media, and smartphones.”

Key study findings include:

Many fruit drinks and energy drinks have as much added sugar and calories as full-calorie soda:

  • An 8-ounce serving of a full-calorie fruit drink has 110 calories and 7 teaspoons of sugar – the same amount found in an 8-ounce serving of a full-calorie soda or energy drink.
  • Children ages 4 to 8 should consume no more than 15 grams of added sugar per day, according to Choosemyplate.gov and the American Heart Association. Given that there are at least 15 grams of sugar per serving in two-thirds of the drinks marketed to children, these drinks contribute to excess sugar consumption. Even 6-ounce child-sized drink pouches like Capri Sun Originals have about 14 grams of added sugar.
  • Forty percent of children’s fruit drinks contain artificial sweeteners.
  • More than half of sugary drinks and energy drinks display nutrient-related claims on their packages, and 64 percent feature their “all-natural” or “real” ingredients. For example, Cherry 7 Up Antioxidant highlights it is “low sodium,” and labels on Kool-Aid powders promote that they have “25% fewer calories than the leading beverage.”

Energy drinks are inappropriate for children and teens, yet they are heavily marketed to them:

  • The American Academy of Pediatrics says that highly caffeinated energy drinks “have no place in the diet of children and adolescents.” Despite this medical advice, the companies clearly target teens.
  • In 2010, teens saw 18 percent more TV ads and heard 46 percent more radio ads for energy drinks than adults did. Teens also saw 20 percent more TV ads for energy drinks in 2010 than they saw in 2008.
  • Parents have no way to monitor caffeine in drinks because caffeine content is not required – and is often not listed – on product packages.

Despite industry promises to stop marketing unhealthy beverages to children:

  • From 2008 to 2010, children’s and teens’ exposure to full-calorie soda TV ads doubled.
  • This increase was driven by Coca-Cola and Dr Pepper Snapple Group. Children were exposed to 22 percent fewer ads for PepsiCo sugary drink products.

Companies are targeting black and Hispanic children and teens:

  • Black children and teens saw 80 percent to 90 percent more ads compared with white youth, including more than twice as many for Sprite, 5-hour Energy, and Vitamin Water.
  • From 2008 to 2010, Hispanic children saw 49 percent more ads for sugary drinks and energy drinks on Spanish-language TV, and Hispanic teens saw 99 percent more ads.
  • Hispanic preschoolers saw more Spanish-language ads for Coca-Cola Classic, Kool-Aid, 7 Up, and Sunny D than Hispanic older children and teens did.

Marlene Schwartz, co-author and deputy director of the Rudd Center, said “The beverage industry needs to clean up their youth-directed products: reduce the added sugar, take out the artificial sweeteners, and stop marketing products high in caffeine and sugar to young people. We also need the nutrition facts, including caffeine content, for all beverages, especially energy drinks.”

“Our results clearly show that the beverage industry’s self-regulatory pledges are not working,” concluded co-author Kelly Brownell, director and co-founder of the Rudd Center. “Children are seeing more, not less marketing, for drinks that increase the risk for serious diseases. If the beverage companies want to be considered public health partners, they need to do better.”

Researchers measured youth exposure to marketing and advertising messages from all beverage companies by using syndicated data from The Nielsen Company, comScore, Inc., and Arbitron Inc. When this information was unavailable, independent studies were implemented, along with content analyses and audits inside stores.

The report was supported by grants from the Robert Wood Johnson Foundation and the Rudd Foundation.

Comparteme

DeliciousDiggGoogleStumbleuponRedditTechnoratiYahooBloggerMyspaceRSS

One Response to Las empresas de refrescos van por los adolescentes

  1. I have read opposing views on this subject before, and never was quite impressed as I was by the way this article was presented. This is superb presentation and emphatic use of the English language.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos necesarios están marcados *

*

Puedes usar las siguientes etiquetas y atributos HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>